fbpx

Návyky, Pohyb, Strava

3 důvody, proč během karantény přibíráš a cítíš se naprd

Tomáš Jonáš

27. 3. 2020

Současná situace není vůbec jednoduchá. Málo se hýbeme, často jsme vystavováni pokušení sníst něco nezdravého, jsme psychicky frustrovaní.

V tomto článku najdeš krátké zamyšlení nad současným stavem, ale hlavně spoustu praktických typů. Typů, které ti pomůžou karanténu zvládnou v pohodě, bez nadbytečných kil a možná ji i využít ve svůj prospěch.

Kam zmizel pohyb?

Jsou zavřená fitcentra, nekonají se skupinové lekce, nemůžeš si jít zahrát squash. Navíc dost možná pracuješ z domova. V podstatě přes noc z tvého života vymizela velká spousta pohybu.

Pokud používáš chytré hodinky nebo náramek, můžeš si porovnat, kolik kroků uděláš za den teď a kolik jsi udělal/a před začátkem karantény.

Bohužel je za současného stavu jednodušší se nehýbat (hýbat se míň). Přitom pohyb je naprosto klíčový jak pro naši fyzickou, tak mentální kondici.

Jak do svého života nenásilně dostat víc pohybu

Co můžeme udělat pro to, abychom množství pohybu v našem životě vrátili alespoň na úroveň před karanténou?

Prvním předpokladem ke změně je si vůbec uvědomit, jak na tom jsme teď. V klidu se zamysli nad tím, kolik a jakého pohybu denně máš. Ideálně si to i vypiš na papír. Možná zjistíš, že máš pohybu daleko míň, než sis myslel/a. I pokud zjistíš, že se nehýbeš v podstatě vůbec, rozhodně to ale není důvod k nenávidění sama sebe, naopak. Právě jsi přišel/přišla na to, kde je problém a udělal/a jsi první krok na cestě k jeho vyřešení.

Super, už víš, jak to skutečně je. Teď je na čase vymyslet, jak to zlepšit.

I obyčejná procházka se počítá!

Můžeš chodit na procházky do přírody (ještě, že tohle nám nezakázali), běhat, jezdit na kole nebo na in-linech… Možností je spousta. Můžeš se držet jedné aktivity, nebo je libovolně střídat. Řiď se tím, co máš zrovna chuť dělat (válení u seriálu se za pohyb nepočítá!).

Vybuduj si návyk

Ideálně si vyber čas, ve který danou aktivitu budeš dělat každý den („Každé ráno po snídani se půjdu na chvíli projít do přírody.“) a moc ho neměň. Snáz si tak z aktivity vytvoříš návyk.

Každý den se věnuj nějaké fyzické aktivitě, i kdyby to měla být jenom krátká procházka nebo práce na zahradě.

Lednička a špajz vždy na dohled

Pokud normálně chodíš do práce nebo do školy, jsi zvyklý/á na úplně jiné prostředí. Možná si s sebou připravuješ svačinu, nebo oběd do krabičky. Nejspíš ale během dne máš omezený přistup k jídlu.

Může se to zdát zvláštní, energetický výdej máš stejný, nebo dokonce ještě nižší než normálně, tak proč toho sníš víc?

Odpověď je nejspíš jednodušší, než si myslíš. Zkrátka proto, že máš jídlo (ledničku, špajz) pořád na očích a je strašně jednoduché si sem tam něco uzobnout.

Zbav se pokušení

Na prvním místě se ujisti, že v ledničce i špajzu máš zdravé potraviny. Nevystavuj se zbytečně pokušení tím, že si nakoupíš nezdravé sladkosti nebo brambůrky. Často slýchám, že lidé, kteří sladkosti nejedí, mají silnou vůli a naopak. Možná to tak částečně je, ale je důležité si uvědomit jednu podstatnou věc. Nikdo nezvládne odolávat pokušení donekonečna!

Pokud chceš výrazně snížit šanci, že se budeš přejídat nezdravých potravin, vůbec je nekupuj. Že to je pro návštěvu? Přiznejme si, že to je často jenom výmluva. Tak nějak tušíme, že nakonec sladkosti sníme my, i když původně chceme skutečně jenom mít co dát na stůj až někdo přijde na kafe.

Čím míň nezdravých potravin doma budeš mít, tím míň vůle budeš muset spotřebovat na to, abys jim odolal/a.

Jídelní deník

Pokud chceš svoji snahu ještě podpořit, začni si vést jídelní deník. Nemluvím tu teď o tom, že bys nutně musel/a počítat kalorie, ale alespoň si foť nebo zapisuj co každý den sníš. Už jenom díky tomu, že nad tím začneš trochu víc přemýšlet, budeš přirozeně jíst zdravěji.

Počítání kalorií

A co počítání kalorií? Pokud máš rád/a ve věcech co největší přehled, můžeš si jídlo vážit a za pomoci nějaké aplikace počítat kalorie. Je to hodně účinná metoda, ale není pro každého. Klíčové je, jak celý proces vnímáme. Setkal jsem se se dvěma typy lidí. Jedněm počítání kalorií maximálně vyhovuje, dokonce je proces a hrabání se v datech baví. Na druhé straně jsou tu pak lidé, které počítání kalorií otravuje, překáží jim a stresuje je (sem se řadím i já).

Čím míň nezdravých potravin doma budeš mít, tím míň vůle budeš muset spotřebovat na to, abys jim odolal/a.

Frustrace

Cítíš se posledních pár dní špatně? Máš pocit, že nic pořádně nemá smysl? Nejsi v tom sám/a.

Uzavřené prostory a nedostatek sociálního kontaktu

Přirozené pro nás je trávit čas venku na čerstvém vzduchu, na sluníčku. O to horší je to ve chvíli, kdy se snažíme minimalizovat mezilidský kontakt. Ať už jsi spíš extrovert nebo introvert, potřebuješ sociální interakci (introverti jí samozřejmě potřebují v daleko menším množství). Potkávat se lidmi, povídat si, sdílet svoje zážitky a myšlenky.

Procházka a pohyb na zahradě

Snaž se každý den vyjít alespoň na chvíli ven do přírody. Pokud máš doma zahradu, využij toho a snaž se trávit čas i tady, nejen zavřený/á doma.

Sociální kontakt v době karantény

Pravidelně si volej s lidmi, které máš rád/a a se kterými si máš co říct. Sdílet zážitky, postřehy a myšlenky už v dnešní době můžeme i telefonicky nebo online. Sice tím plnohodnotně nenahradíme osobní kontakt, ale i desetiminutový telefonát na Skypu nám může zlepšit náladu a pomoct překonat psychicky náročnější období.

Snaž se každý den vyjít alespoň na chvíli ven do přírody. Pokud máš doma zahradu, využij toho a snaž se trávit čas i tady, nejen zavřený/á doma.

Média

Samostatnou kapitolou je sledování médií. Cítíš se ve stresu? Začni tím, že přestaneš sledovat média úplně, nebo jejich konzumaci co nejvíc omezíš. Zvlášť kritické je z tohoto pohledu ráno.

To nejhorší, co pro svoji psychickou pohodu můžeš udělat, je hned ráno sáhnout po telefonu. Scrollovat na sociálních sítích a koukat na informační portály. Hned ráno tak do svojí hlavy dostáváš spoustu negativních myšlenek. Nevím o nikom, kdo by se cítil pozitivně z toho, když na titulní stránce seznamu vidí, kolik lidí už zemřelo nákazou koronavirem.

Zamysli se nad tím, jestli tyhle informace skutečně potřebuješ vědět. Budeš nějak měnit svoje chování v závislosti na tom, jestli u nás koronaviru podlehlo 10, nebo 32 lidí? Vsadím se, že ne. Maximálně ti z toho bude úzko.

Začni den proaktivně

Další negativum ranního navštěvování sociálních a informačních sítí je, že začínáš den reaktivně. Necháváš někoho jiného, aby určil, o čem budeš přemýšlet (v drtivé většině případů jde o negativní věci). Zkus radši svoje myšlenky soustředit na co, co ti v životě dává smysl a dělá radost.

Mediální detox

Po dobu příštích sedmi dnů alespoň první dvě hodiny po probuzení nekontroluj telefon. Uvidíš, že toho během dne víc uděláš, a hlavně, budeš se daleko líp cítit.

Samozřejmě je v pořádku se v rozumné míře informovat o tom, jaká opatření zrovna musíme dodržovat. Je už na každém z nás, aby se zamyslel a sám sobě si odpověděl, jestli informace, které v médií konzumuje skutečně potřebuje vědět (skutečně jejich znalost nějak využije ve svém životě), nebo mu jejich konzumace jenom škodí a cítí se v důsledku toho ve stresu.

Ve stresových situacích má navíc většina z nás tendenci se přejídat nezdravých potravin. To často povede k přibírání a dalšímu prohloubení frustrace.

Po dobu příštích sedmi dnů alespoň první dvě hodiny po probuzení nekontroluj telefon. Uvidíš, že toho během dne víc uděláš, a hlavně, budeš se daleko líp cítit.

Úhel pohledu

Byť to tak na první pohled nemusí vypadat, má současné situace i spoustu pozitiv. Máme čas trochu zpomalit. Zamyslet se nad tím, co je pro nás v životě důležité, kam směřujeme, ale i nad tím, co bychom chtěli změnit. V neposlední řadě karanténu můžeme využít i k tomu, abychom se naučili novým, pozitivním návykům (např. každé ráno chvilku cvičit, zdravěji jíst atd.), které si pak s sebou poneseme dál do běžného života.

Koronavirus a karanténa tu zkrátka jsou, to bohužel nezměníme.

Můžeme ale změnit, jak celou situaci vnímáme.

Karanténu můžeme využít i k tomu, abychom se naučili novým, pozitivním návykům, které si pak s sebou poneseme dál do běžného života.

Co si z toho odnést?

  • Pohyb je klíčový nejenom pro naši postavu, ale i pro mentální pohodu. Snaž se proto hýbat každý den alespoň trochu. Vůbec nejlepší je pohyb v přírodě.
  • Čím míň nezdravých potravin doma budeš mít, tím míň vůle budeš muset spotřebovat na to, abys jim odolal/a.
  • Udržuj sociální kontakt s lidmi, které máš rád/a. I kdyby to mělo být jenom po telefonu nebo online, hned se budeš cítit líp.
  • V médiích se většinou nedozvíme nic pozitivního. Pokud chceš být psychicky v pohodě, co možná nejvíc jejich konzumaci omez.
  • Nezměníme fakt, že koronavirus a karanténa existují. Můžeme ale změnit to, jak celou situaci vnímáme.

Získej konzultaci zdarma.

Vyplň formulář a získej úvodní konzultaci zdarma. Zjistím jaké máš cíle, společně zanalyzujeme tvé stávající návyky a nastíním ti, jak by naše spolupráce vypadala.